مقالات نهال

بهترین نهال پسته برای مناطق سردسیر

بهترین نهال پسته برای مناطق سردسیر

اگر در نواحی سردسیر ایران زندگی می کنید و قصد کاشت نهال پسته دارید باید بهترین نهال پسته برای مناطق سردسیر را بشناسید. می دانید بهترین درخت پسته در مناطق سردسیری و گرمسیری بهترین رشد و ثمردهی را دارد. نهال درخت پسته عموما توسط باغداران این مناطق کشور، خریداری می شود. اما به دلیل ارزش تجاری بسیار بالای این نهال و امکان کسب سود فراوان از آن، حتی باغدارانی از مناطق سردسیر کشور هم برای خرید این محصول تقاضا می دهند. در چنین شرایطی می توان از ارقام مقاوم تر نهال پسته استفاده کرد که حتی در شرایط سردسیر هم رشد خوبی دارند.

شرایط و روش کاشت درخت پسته در مناطق سردسیر

اجازه دهید قبل از هر چیزی، در مورد شرایط کاشت نهال پسته در مناطق سردسیر با شما صحبت کنیم. در صورتی که موارد زیر را رعایت کنید، شانس شما برای پرورش درختانی پربار و سود ده در منطقه سردسیری افزایش پیدا می کند.

  • بهترین زمان کاشت نهال پسته سردسیری، در پایان فصل زمستان است. هر زمان که بارندگی وجود نداشت می توانید این نهال را بکارید.
  • فاصله مناسب بین نهال های پسته سردسیری باید بین 2 الی 3 متر باشد.
  • خاکی که این نهال را در آن می کارید باید متراکم بوده و شوری آن از 8 دسی زیمنس کمتر باشد.
  • ارقام دیرگل بهترین نهال پسته برای مناطق سردسیر به شمار می روند.
  • تحمل دمای درختان پسته سردسیری به منفی 20 درجه سانتی گراد هم می رسد. اما توصیه می شود در روزهای بسیار سرد سال، از بخاری باغی استفاده کنید.
  • نهال ها را در مناطقی بکارید که نور کافی به آن ها برسد.
  • بهترین ارتفاع از سطح دریا برای درختان پسته سردسیری، حدود 1200 متر است.

بهترین نهال پسته برای مناطق سردسیر:

درخت پسته بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. اما به دلیل ارزش و فواید بالای پسته، بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال کاشت نهال پسته سردسیری هستند.

همزمان با نوآوری نهال پسته ارقام نهال پسته مقاوم به سرما به نهالستان های کشور ارسال شد که با توجه به ارتفاع دریا و شرایط آب و هوایی و منطقه جغرافیایی شهر خود می توانید کاشت آنها را انتخاب کنید.

از بین انواع نهال پسته موجود در نهالستان های کشور، چند رقم از نهال پسته سردسیر وجود دارد که به شما ارائه می دهیم:

1. نهال پسته اکبری، بهترین نهال پسته سردسیر:

پسته اکبری یکی از انواع نهال پسته پیوندی زود بارده است که در هوای سرد رشد و تولید می کند، این نهال با اصلاحیاتی که روی آن صورت گرفته است، هر ساله بیشترین میزان کاشت را دارد.

این درخت در ارتفاع 800 تا 2200 متری کاشته می شود. از نوع دیرگل است که در فصل بهار هوای سرد را تحمل می کند.

بهترین نوع برای مناطق بادخیز است.یکی از جنبه های مثبت درخت پسته اکبری عملکرد بالا، مقاومت خوب در برابر شوری خاک و زود بارده بودن آن است.

2. نهال پسته خنجری، بهترین نهال پسته سردسیر:

نهال پسته خنجری از پسته های دامغان است که به دلیل ظاهرش این نام را به آن داده اند. (ظاهری کشیده دارد)این درخت در آب و هوای سرد رشد می کند و در ارتفاع بیش از 2000 متر از سطح دریا قابل کاشت و رشد است.

از این درخت پسته های بزرگ به وزن حدود 5 گرم تولید می شود که طعمی منحصر به فرد و لذیذ دارد و به رنگ سبز است.این نهال در سال دوم کاشت، باردهی خود را شروع کرده و در سن 5 سالگی این باردهی افزایش می یابد.نهال پسته خنجری برای باردهی رسیدن به 800 تا 1000 ساعت سرما برای رشد نیاز دارند.

3. نهال پسته قزوینی، بهترین نهال پسته برای مناطق سردسیر:

پسته قزوینی یکی از ارقام بومی است که به دلیل ظاهرش به آن پسته کله بزی هم نیز می گویند. قزوین آب و هوای خنکی دارد و اگر منطقه شما هم آب و هوای قزوین را دارد می توانید این نهال را برای کاشت انتخاب کنید. به طور کلی پسته قزوین را می توان در ارتفاع 1000 تا 1200 متری از سطح دریا کشت کرد.

پسته قزوینی دارای ویژگی های خوبی است که می توان به تولید خوشه ای و کیفیت مرغوب آن اشاره کرد.این نهال از مرداد ماه به بار نشسته است و میوه به دست آمده از نهال به صورت خوشه ای می باشد.عملکرد گردو قزوینی بیش از 6 تن در هکتار است.

4. نهال پسته هیبرید آمریکایی، بهترین نهال پسته سردسیر:

باید بدانید نهال پسته آمریکایی که از آمریکا می آید محصول خوب و تجاری دارد که در آب و هوای سرد ایران به خوبی رشد می کند و به باردهی می رسد.

نهال پسته آمریکایی از ارقام دیرگل است که به سرمای بهاره حساس نیست و برای در امان ماندن از سرمازدگی به 1000 ساعت سرما نیاز دارد. یکی از نهال های بی نظیری است که مقاومت خوبی در برابر سرما، خشکی و کم آبی دارد.

میزان باردهی نهال پسته سردسیری:

نتایج نهال پسته به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به طور کلی اگر درخت پسته به صورت بذر کاشته‌شود پس از ۸ سال شروع به تولید تجاری می کند. عملکرد آن ۲ تا ۵ تن است. اما اگر روش کاشت نهال پسته پیوندی باشد، باردهی در دو سال شروع می شود و از سال پنجم تبدیل به محصول تجاری می شود و مقدار میوه 7 تا 12 تن است.

بهترین زمان برای کاشت نهال پسته سردسیر:

کاشت نهال پسته در زمان بارندگی امکان پذیر نیست این نهال ها را در ابتدای زمستان نکارید زیرا تحت تاثیر سرما قرار می گیرند.

بهترین زمان برای کاشت نهال پسته در پاییز است که هوا معتدل است.کاشت درخت پسته را در زمانی که هوا آرام است و باد و طوفان نمی‌وزد توصیه می‌کنیم.

خرید نهال پسته

قیمت نهال پسته پیوندی بسته‌به نوع درختی که می خواهید خریداری کنید. تعداد و اندازه نهال سفارشی شما جهت خریداری متفاوت است. نهال های بزرگ تر (درختان با اندازه پریمیوم) زودتر تولید محصول می کنند. زیرا دارای ریشه های قوی تر و تنه بزرگتری هستند و از این رو قیمت بیشتری نیز خواهند داشت.

چرا خرید نهال از نهالستان سهند نهال؟

این نهالستان بزرگترین تولید کننده نهال در غرب کشور با همکاری و ناظرین و کادر مجرب جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی و بیش از سه دهه در زمینه نهال کاری – نهال فروشی – خرید نهال – فروش نهال و احداث باغات مدرن اقتصادی میوه فعالیت دارد.

این شرکت سالیانه 5 هکتار نهالستان از انواع نهال پیوندی و غیر پیوندی انگور زیر کشت دارد. این نهالستان سالیانه حدود 300 هزار اصله نهال شناسنامه دار و مجوزدار تولید می کند و به داخل و خارج از کشور صادر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *